Hearing med Gustaf Karling, vd Traveas AB, är avslutad

Nu är hearingen avslutad. Det kan finnas obesvarade frågor. Vi beklagar att det inte fanns tid att besvara alla.



Gustaf Karling: Hej och tack för alla frågor. Kommer ni på några nya frågor efter detta så tveka inte att höra av er direkt till mig på gustaf@traveas.com. Vi hörs Gustaf

Gustaf Karling: Hej, Alla med en helt vanlig mobiltelefon som kan skicka och ta emot MMS klarar av att få vår tjänst. (2009-06-10 14:43)
Nisse Åkesson: Funkar det med en helt vanlig mobiltelefon? (2009-06-10 14:39:13)

Gustaf Karling: Hej, jag har fått ett par olika frågor kring konkurrens, så jag har försökt besvara dem alla i ett gemensamt svar: Vår bransch är såklart konkurrensutsatt som alla branscher. Det finns alltså alternativ till vår tjänst men vi ser begränsningar hos dem, och jag ska försöka beskriva varför: - Flygplatser: En lokal tjänst, som bara kan hjälpa mig om jag specifikt är på väg till eller från just den flygplatsen. Vi tycker ju att man ska kunna få tjänsten oavsett vart man ska flyga. - Flygbolags egna tjänster: En ”livegen” tjänst som förutsätter att jag flyger med ett visst bolag. Alltid. Vi tycker ju att man ska kunna få tjänsten oavsett vem man ska flyga med. Dessutom kan de bara ge mig information om delar av min resa – själva flygningen – medans min resa mycket väl även kan omfatta både hotell och hyrbilar mm. - Resebyråerna kan själva bygga upp tekniken: Du skall ha extremt stora volymer för att kunna räkna hem den affären. Det finns nog bara ett fåtal globala aktörer som skulle kunna nå lönsamhet med en egen lösning. Sen finns det andra nischbolag, och där skiljer vi oss primärt på strategi och paketering: - Streamthru är ett engelskt bolag som har en mycket snarlik tjänst men försöker sälja den direkt till slutkonsumenten och inte via resebyråer. - Contgo är ett engelskt bolag som säljer en tjänstebaserad SMS-tjänst till resebyråer och verkar ha framförallt lyckats väl i Australien. Vi har aldrig mött dem i en konkurrenssituation ännu. Vad gäller vår strategi kan jag bara upprepa att vår övertygelse för att nå stora volymer i tjänsten är att resenären måste få tillgång till tjänsten direkt vid bokning av resan. Inte boka resan först på ett ställe, för att sedan besöka en ny webplats för att där beställa tjänsten separat. Det är få som kommer att orka det eller ens komma ihåg det. (2009-06-10 14:37)
Lundis: Hej, har ni några konkurrenter? (2009-06-10 14:06:21)

Gustaf Karling: Hej We, det är en mycket bra ide som ligger i vår produktutvecklingsplan. (2009-06-10 14:35)
We: Jag åker mycket tåg med SJ och de informerar aldrig när tågen blir sena, vilket händer ofta. Snälla jobba på att få dem som kund. Det skulle vara kanon att få info på sms när tåget är försenat. (2009-06-10 14:24:32)

Gustaf Karling: Hej, den finns tillgänglig redan idag på http://www.traveas.com. Lycka till! (2009-06-10 14:33)
Nisse Åkesson: Jag gillar den där picker-tjänsten och vill använda den. När kommer den igång? (2009-06-10 14:25:30)

Gustaf Karling: Hej, våra system är bland annat kopplade till flygplatser, flygbolag etc. Den information som slussas via dessa kanaler har vi också i våra system för vidarebefordring till våra användare. Det betyder att så snart information kan skickas upp på billboarden på flygplatsen skickas den också ut till våra användare. (2009-06-10 14:32)
Lundis: Hur skull ni hantera en flygplansolycka som den med Air France ? (2009-06-10 14:11:29)

Gustaf Karling: Hej, som vi skrev i Memorandumet så klarar vi oss på dessa pengar. Dock så kommer denna nivå påverka med vilken hastighet och hur aggressivt vi kan expandera. (2009-06-10 14:28)
PH: Emissionen blev inte fulltecknad, hur länge klarar ni er på de 1,8 mkr ni fick in? (2009-06-10 13:03:56)

Gustaf Karling: Hej, En av nycklarna till vår framgång är att det inte krävs några smartphones, Blackberry´s eller iPhones för att kunna nyttja tjänsten. Alla med en helt vanlig mobiltelefon som kan skicka och ta emot MMS klarar av att få vår tjänst, det skapar större möjligheter för volymer. Däremot ämnar vi att ta fram även iPhone apps och liknande längre fram. (2009-06-10 14:26)
Mdh: Planerar ni att anpassa tjänsten även till smartphones, t ex Iphone? Det känns somatt det blir svårt att få plats med väderprognoser, vägbeskrivningar, restaurangtips, reseguider, etc om tjänsten baseras enbart på SMS. (2009-06-10 11:54:28)

Gustaf Karling: Inte speciellt konjunkturkänslig alls, jag skulle snarare säga tvärtom. Jag tror att en stor anledning till att vi kunnat springa så fort fram är att vi hittat en paketering och affärsmodell som ger resebyråerna helt nya intäkter under tider då hela branschen haft det väldig tufft. (2009-06-10 14:23)
Lasse: Jag har en till fråga. Hur pass konjunkturkänslig är era tjänster? (2009-06-10 08:33:57)

Gustaf Karling: Hej, om ni som är åskådare vill ställa egna frågor så kan ni gå in som deltagare istället och göra det.

Gustaf Karling: Hej Mårten, Det stämmer att vi avtalar om en minimidebitering med våra kunder. Huvudanledningen till det är att vi vill att resebyrån skall vara committad till att erbjuda våra tjänster till sina kunder. Minimidebiteringen är lagd på en nivå i förhållande till de volymer som resebyrån har. Målet är såklart att den nivån skall vida övertecknas. (2009-06-10 14:19)
Mårten: Ni skriver också att ni får garanterade inkomster i form av en miminidebitering av resebyråerna på månadsbasis. Hur stor andel av bolagets intäkter tror ni dessa skulle motsvara vid kommande årsskifte? Vad är en rimlig nivå på längre sikt? (2009-06-10 10:02:08)

Gustaf Karling: Hej Mårten, Vi beräknar att vi kommer ha en snittinkomst per bokning om 6,5 kr vilket ger en omsättning om ca 650 000 kr/mån vilket bör ge ett positivt rörelseresultat. (2009-06-10 14:17)
Mårten: Ni beräknar att 100.000 bokningar per månad ska ge ett positivt rörelseresultat. Hur stor omsättning motsvarar 100.000 bokningar? (2009-06-10 10:00:01)

Gustaf Karling: Hej Lasse, Att få till avslut går tämligen fort. Det krävs oftast bara ett till tre möten för att få accept. Sedan tar implementeringen något längre tid. Vår erfarenhet är att det tar cirka tre till sex månader från första kontakt med en ny resebyrå till att vi börjar se volymer i vårt system. (2009-06-10 14:16)
Lasse: Ungefär hur lång är införsäljningsprocessen med en resebyrå från första möte till avslut? (2009-06-10 08:32:00)

Gustaf Karling: Hej Lotta, I första hand kommer våra tjänster att säljas i samband med vanliga reguljär resor. Vi ser dock ett intresse kring charterresor och har redan idag täckning på ett flertal charter destinationer. Skulle det vara så att din resebyrå inte har ett avtal med oss så kan du gå in på http://www.traveas.com och söka och beställa en bevakning av din resa. (2009-06-10 14:12)
Lotta: Kan jag köpa er tjänst som tillägg även om jag köpe ren vanlig semesterresa med Vingresor? (2009-06-09 11:03:37)

Gustaf Karling: Hej Fredrik, Det är givetvis väldigt svårt för mig att svara på, det får framtiden visa. Självklart hoppas vi på en positiv utveckling för alla våra aktieägare. (2009-06-10 14:09)
Fredrik J: Hur pass mycket tror du att aktien kommer gå upp då den handlas första dagen jämfört med teckningskursen? (2009-06-09 11:02:44)

Gustaf Karling: Hej Marcus, Vi har som målsättning att kunna nå ett positivt rörelseresultat vid cirka 100 000 bokningar/månad. Vårt mål är att nå det kring årsskiftet 2009/2010. (2009-06-10 14:07)
Marcus: När tror du att ni kommer gå med vinst? (2009-06-09 11:02:04)

Gustaf Karling: Hej Erik, Det kan du absolut göra. Gå in på www.traveas.com och sök fram din flight. Välj därefter vår Picker tjänst och följ vidare instruktioner så kommer din sambo ha full koll på när du landar. Idag kan du som reser med vår kund Egencia beställa denna tjänst. (2009-06-10 14:07)
Erik: Hej,Kan jag använda Ert system för att låta min familj veta när jag kommer hem också? Min sambo hatar att behöva stå och vänta på planet ute på Arlanda och att plan försenas är ju inte helt ovanligt (2009-06-09 11:01:37)

Gustaf Karling: Hej Adam, Idag kan du köpa våra tjänster via resebyrån ViaTravel och den närmaste tiden kommer tjänsterna ligga tillgängliga på ytterligare 3-6 resebyråer som vi tidigare har kommunicerat. (2009-06-10 14:03)
Adam: Hej Gustaf, jag undrar om jag kan köpa era tjänster via någon resebyrå i Sverige? (2009-06-07 18:30:02)

Gustaf Karling: Hej Tomas, Det är korrekt. Jag själv och Jack Melcher-Claësson (vVD) jobbar med försäljningen, sedan har vi två som arbetar med drift, underhåll och utveckling samt en person som jobbar med implementation av nya kunder samt kundservice. (2009-06-10 14:00)
Tomas L: Hej, enligt memorandumet är ni fem anställda. Sköter ni fem såväl försäljning, utveckling som löpande drift? (2009-06-08 14:08:14)

Gustaf Karling: Hej och välkommen till denna hearing. Mitt namn är Gustaf Karling och jag är VD på Traveas. Jag ser fram emot att svara på era frågor.