Publicerat: 2018-05-02 14:35:17

Detta är en nyhet från nyhetsbyrån Direkt Disclaimer


Direkt om Sleepo AB: FEM FRÅGOR TILL VD EFTER RAPPORTEN

STOCKHOLM (Direkt) E-handelsbolaget Sleepo satsar mycket på sociala medier och digital marknadsföring i bolagets ambition om att vinna marknadsandelar.

Det säger vd Philip Nickolsten i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt efter bolagets rapport för det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret som offentliggjordes i måndags.

Sleepo, som säljer bland annat sängar och sängkläder, redovisade intäkter om 20,5 miljoner kronor, för det tredje kvartalet, december till februari, motsvarande en ökning på 22 procent. Resultatet före skatt låg på -1,0 miljoner kronor (-0,6).

Måndagens rapport visade ett negativt resultat på drygt 1 miljon kronor, hur ser du på expansion i förhållande till ert rörelseresultat framöver - är planen att gå minus några år under tiden som ni växer?

"Jag kan egentligen inte kommentera så mycket mer än vad som uttryckts i rapporten och där vi har varit tydliga med vad som påverkat resultatet för perioden. Ser man till delåret på 9 månader har vi en god tillväxt på 36 procent jämfört med motsvarande period under föregående år och samtidigt en resultatförbättring på 50 procent."

Philip Nickolsten fortsätter:

"Det jag kan tillägga är att Sleepo verkar på en marknad med fenomenal potential och där vår överordnade målsättning är att växa på marknaden och vinna marknadsandelar. Samtidigt kommer fokus vara att på årsbasis förbättra såväl kassaflöde som lönsamhet. Det är fortfarande en begränsad andel av försäljningen av möbler och inredning som sker på nätet, men där kunderna förflyttar sig i snabb takt från fysiska handeln till näthandeln. Det ger oss som e-handelsbutik en bra möjlighet att förvalta marknadens underliggande tillväxt och att fortsätta växa på marknaden."

Intäkterna för årets nio första månader var 58,8 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt om 36 procent. Resultatet före skatt var -2,3 miljoner kronor under denna tidsperiod (-3,6).

Ni verkar på en marknad med hög konkurrens. Hur skiljer sig Sleepo från liknande bolag?

"Till att börja med är Sleepo en e-handel, där kunder handlar vårt sortiment på nätet. I och med det så är vi inte begränsade till en butiksyta på samma sätt som en fysisk butik. Det tillåter oss att erbjuda ett brett sortiment, där vi just nu tillhandahåller drygt 15.000 artiklar. Våra kunder är tillsynes nöjda med vårt växande produktutbud - något som vi ser bland annat i vår försäljningstillväxt", svarar Philip Nickolsten.

Han fortsätter:

"Vi arbetar lite annorlunda jämfört med många andra butiker. En del av det är att vi arbetar med att möta kunder i nya kanaler och satsar uteslutande på digital marknadsföring. Överlag använder vi oss mycket av sociala medier för att sprida varumärket, bidra med inspiration och skapa en efterfråga kring produkterna."

På er hemsida står det lite om social shopping, kan du berätta lite om vad det innebär?

"Det är när sociala medier används som ett verktyg för att driva efterfråga och försäljning. Många hämtar inspiration i dag på sociala medier innan det genomförs ett köp. Om man vill vara duktig på att möta kunden tidigt handlar det om att vara där redan i inspirationsstadiet. Det är viktigt för att skapa en efterfråga i det sortiment som man tillhandahåller."

Ni arbetar mycket med influencers på sociala medier, vad är för- och nackdelarna med den typen av reklam i stället för till exempel en annons i en tidning enligt dig?

"Att arbeta med influencers, i alla fall enligt min bedömning, gör det möjligt att nå ut mer pricksäkert till en specifik målgrupp. Vi anser att det ger en bättre slagkraft jämfört med annonser i traditionella medier och även en bättre uppföljning kring resultatet. Med rätt influencer finns redan ett intresse hos dennes följare om du jämför det med reklam i TV där du får hoppas att intresserade människor tittar."

Han fortsätter:

"Det utmanande är att det fortfarande är en ganska ny marknadsföringskanal. Det är definitivt inte lika moget som tryckt media eller TV. Så det blir att vi får pröva oss fram, och med tiden bli bättre och bättre på det. Vi har lärt oss mycket med tiden och jag vågar påstå att vi i dag är ganska duktiga på det."

I mitten på april rekryterade ni Anna Jansson som kundupplevelsechef från Svenskt tenn, hur ser ert rekryteringsbehov ut i övrigt?

"Inget som jag spontant kan gå ut med. Som ett fortfarande relativt ungt bolag försöker vi agera effektivt under tiden som vi växer. Det brukar synas var någonstans det uppkommer flaskhalsar i verksamheten och då försöker vi lösa det".



                    
                

Läs mer om Sleepo AB