Publicerat: 2018-01-30 10:19:57

Detta är en nyhet från nyhetsbyrån Finwire Disclaimer


Finwire om Umida Group AB: Umida fördubblade sin glöggförsäljning 2017, fokus på tillväxt i år - vd

Dryckesföretaget Umida fördubblade sin glöggförsäljning under 2017 och i år ligger fokus på tillväxt. Det framgår av ett vd-brev som publiceras på tisdagen.

"Huvudfokus för 2018 kommer vara på tillväxt. Vi ska utveckla och växa vår egen produktportfölj. Vi ska skapa full utväxling på våra strategiska säljsamarbeten och etablera nya. Vi ska utveckla vår lego-produktionsaffär genom att agera som en professionell partner. Vi ska integrera Brands For Fans i Umida och skapa nya affärsmöjligheter. Och vi ska även fortsätta vår aktiva förvärvsstrategi för att ta ytterligare steg i vår utveckling", skriver vd Katarina Nielsen.

Umida hade under november och december fullt säljfokus på glöggsortimentet. Bolaget kan konstatera att 2017 blev ett mycket bra år för Vinfabrikens glögg. Produkterna fick mycket fina recensioner i konsumentpress och det var åtskilliga tester där Vinfabrikens produkter fick högsta betyg och blev "bäst i test".

"Försäljningseffekterna av detta blev mycket goda och vi fördubblade vår totala försäljning av glögg jämfört med 2016, också drivet av de två vunna nya listningarna på Systembolaget som gjorde att vi totalt hade tre artiklar i ordinarie sortiment. Två av våra produkter sålde så bra att vi redan vet att vi kommer att få behålla hyllplatserna i sortimentet även under glöggsäsongen 2018", skriver Katarina Nielsen.

Bolagets senaste produktnyhet Casana, en ready-to-drink med tonic-smak och en alkoholhalt på 4,5 procent, lanserades den 1 december på Systembolaget.

"Casana har haft en bra säljstart även om det inte är högsäsong och vi hoppas att allt fler konsumenter ska upptäcka produkten när våren och högsäsongen kommer", skriver Katarina Nielsen.

Umida har i januari haft stort fokus på sin nya produkt Shot 4.4 där nyckelprodukten är hallon/lakrits.

Läs mer om Umida Group AB