More from the company

Publicerat: 2018-03-29 13:42:55

Touchtech AB: Touchtech AB nyhetsbrev

Göteborg den 29 mars 2018

Nya affärer

Vi har påbörjat ett projekt för en byggvarukedja i Norge med planerad lansering under maj och en utvärderingstid på ca 12 månader. Syftet är att tillgängliggöra golv som inte får plats i butiken via en Vendo-lösning med möjligheten att få det beställt hem. Projektet drivs i samarbete med en av Sveriges största expertbolag inom omni-och e-handel som även ansvarar för integrationen mot Vendo. Samarbetsbolaget ska efter att projektet levererats kunna erbjuda Vendo till sina andra kunder, som består av några av Nordens största handelsföretag. Då slutförhandlingar pågår kommer mer information att släppas i början av april.

Vi har under en längre tid haft en dialog med ett av Danmarks största modehus med flertalet varumärken. Under mars har de utvärderat möjligheterna att själva integrera sin e-handel med Vendo vilket visat sig vara enkelt att göra. Vi har tecknat ett enklare konsultavtal i syfte att påbörja ett projekt med en initial workshop där vi lägger upp projektplanen i början av april. Målsättningen är att innan sommaren börja med en Vendo-lösning för ett av varumärkena i ett antal butiker. Då förhandlingar fortlöper kommer mer information att släppas vid ett senare tillfälle.

Vi har tecknat ett konsultavtal med teknikjätten NEC i Singapore som utvecklar en integration med Vendo. NEC har, efter att ha visat upp Vendo på ett kundevent i Asien, fått flera intresseförfrågningar. Just nu hjälper vi deras utvecklare i arbetet med att koppla ihop Vendo med deras kunds e-handelsplattform inom smink och hudvård. Kunden har ett väl omfattande butiksnätverk i Singapore.

Dessa affärer visar på skalbarheten av Vendo där tredje part (kunden själv eller kundens e-handelsbyrå) enkelt utvecklar integrationen mot Vendo-plattformen.

Uppdateringar befintliga kunder

Integrationen mot Caliroots e-handelsplattform, Panagora EDGE (http://www.panagora.se/) har gått enligt plan och är redo att lanseras i samband med öppningen av det nya butiks-konceptet på centrala adressen Södra Larmgatan (https://www.habit.se/article/view/586108/har_oppnar_caliroots) i Göteborg. Därmed kan vi nu också erbjuda Vendo till kunder som använder EDGE som e-handelsplattform.

Just nu pågår även integration mot Stutterheims e-handelsplattform Magento. Lansering beräknas ske i april i deras butik på Manhattan i New York.

J.Lindeberg lanserade Vendo på nyöppningen av butiken på Sankt Paulsgatan 3 i Stockholm under februari och har nu utökat till deras stora flaggskeppsbutik butiken på Biblioteksgatan i Stockholm. En nyhet är att de nu också testar Vendo på en surfplatta.

Tillsammans med MQ har vi utvecklat bättre verktyg för att engagera säljarna mer i deras användning av touchskärmarna i butikerna. Vi är övertygade om att detta kommer att leda till ytterligare ökad försäljning.

Försäljningen av Lima via befintligt återförsäljarnätverk går enligt plan och bidrar till ett positivt kassaflöde. Ingen nyutveckling har behövts av Lima.

Clas Ohlson gick live i början av mars med Lima i sin butik på Drottninggatan i Stockholm. På ett touchbord kan kunderna nu ta del av katalog i digital tappning och även genomföra beställningar via deras e-handel.

Produktnyheter

På mässan D-Congress den 8 mars ställde vi ut med en komplett butiksmodul som monter där vi lanserade en uppsjö av nyheter. Syftet var att visa konkreta lösningar och koncept som förenar e-handeln med den fysiska butiken på ett sätt som uppenbarligen inte är möjligt med en webbshop. Intresset var så stort att 4 representanter hade svårt att hinna bemöta alla intressenter som vällde in

Nyheter för Vendo:

  • Flexiblare utcheckningsflöde med möjlighet att ta betalt, t.ex. via Swish, betalkort, Klarna samt andra betal- och beställningssätt.
  • Möjlighet att registrera sig till kundklubben direkt på skärmen
  • Se lagersaldo i butik och alla närliggande butiker
  • Skanna varans streckkod för att snabbare se om den finns i andra storlekar
  • Känna av en säljare som står i närheten av lösningen. Säljaren blir personligt registrerad på försäljningen och kan också få upp sin profil-vy för att följa sina försäljningsmål. I profilvyn kan säljaren även ta del av nyheter från bolaget och ge förslag på förbättringar direkt till oss. Därmed blir Vendo även en kommunikationsplattform mellan oss, våra kunder och butikspersonalen.

Interaktiva provrum

  • Touchtech visade upp ett nytt koncept med RFID-taggade kläder. Detta innebar att musik och bild för att skapa bästa möjliga stämning anpassades beroende på vilket plagg som togs med in i provrummet.
  • Långdistans RFID-sensor, riktad ljuddush och en 2,5 meter super-wide-screen monitor från LG utgjorde tekniken i provrummet för att åstadkomma optimal känsla för den som gick in.
  • Genom att kunna mäta hur produkter flyttas runt i butiksmiljön kan inköpare skapa sig en bättre uppfattning av vilka produkter som är populära.

Etiketter med QR-kod

  • Våra kunder kan nu lägga till unika QR-koder för varje produkt på produkt-etiketten som genereras via Vendo-plattformen. När konsumenten skannar QR-koden (inbyggt i kamera-funktionen på de flesta smartphones) kommer den direkt till betalsidan.
  • Detta är en tjänst där konsumenten slipper leta upp varan på e-handeln igen, slipper stå i kö till kassan och enkelt få varan levererad hem.
  • Den fysiska butiken blir taggad i köpet och kan därmed tillgodoräkna sig statistiken

Brand Story

  • Med hjälp av Lima presenterades ett koncept som bygger på hur vår kund Sneaky Steve kan jobba med att inspirera kring kollektioner och berätta mer om sitt varumärke.
  • Att bygga och sälja in sitt varumärke är en viktig faktor i framtidens butiksupplevelse och Lima ger säljarna butiken ett fantastiskt verktyg för att uppnå just detta.


Organisation

Den 5e mars fick vi en ny kollega som mjukvaruutvecklare till produktteamet. Vi kommer att fortsätta att titta på att förstärka både sälj- och leveransavdelningen.  


Mässor

Våra interaktiva och innovativa lösningar är väldigt tacksamma att visa upp. Därför har vi valt att ställa ut på de bästa branschmässorna inom retail och e-handel.

Har du möjlighet kan vi tipsa om att besöka oss på ECommerce+Shop tech den 18-19e april i Stockholm. Det är fri entré.

  •  ECommerce+Shop tech, 18-19 april, i Stockholm i egen regi
  •  RBTE, 2-3 maj, i London tillsammans med partner
  •  SEBC, 17-18 maj, i Göteborg i egen regi
  •  VFM, 22 maj, i Göteborg i egen regi

Vi hörs i samband med nästa nyhetsbrev om en månad. Skulle du ha frågor, var god maila mig så besvarar jag dessa i samband med nästa nyhetsbrev. Och självklart går vi ut med pressmeddelanden om det är en händelse av väsentlig karaktär.

Med vänliga hälsningar,

Deniz Chaban
deniz@touchtech.com  

Om Touchtech

Touchtech är ett innovativt svenskt bolag som tillhandahåller helhetslösningar till detaljhandeln för att digitalisera butiksupplevelsen och öka försäljningen i butik. Bolaget utvecklar och säljer två produkter: Touchtech Lima och Touchtech Vendo. Båda består av interaktiv mjukvara som installeras på större touchskärmar och används i fysiska miljöer som butiker, showrooms och mässor. Bolagets produkter ryms inom det begrepp som benämns ”Endless-Aisle”, vilket kan översättas till ”oändlig hylla” på svenska. Begreppet syftar på att via en touchskärm kunna presentera oändligt med information om exempelvis produkter.



Läs mer hos Cision
Läs mer om Touchtech AB