Reports

Publicerat: 2018-07-18 08:45:00

Jojka Communications AB: Delårsrapport Q2 2018

April- juni 2018 Andra kvartalet 2018 jämfört med motsvarande kvartal 2017: · Nettoomsättning: KSEK 4 882 (KSEK 3 509) · Resultatet efter finansiella poster: KSEK - 112 (KSEK 38)* (Resultatet för andra kvartalet innehåller engångsposter om cirka -200 Ksek hänförliga till rekrytering och specifika kundrelaterade projekt) · Resultatet per aktie: SEK - 0,01 (SEK 0,004) * Beräknat på 9 577 366 aktier

Januari – juni 2018

Januari – juni 2018 jämfört med motsvarande period 2017:

  •  Nettoomsättning: KSEK 10 404 (KSEK 6 627)

  •  Resultatet efter finansiella poster: KSEK – 61 (KSEK - 60) 

(Resultatet 2018 innehåller engångsposter om cirka -200 Ksek hänförliga till rekrytering och specifika kundrelaterade projekt)

  •  Resultatet per aktie*: SEK -0,006 (SEK -0,006)

* Beräknat på 9 577 366 aktier

April- juni 2018

Andra kvartalet 2018 jämfört med motsvarande kvartal 2017:

  •  Nettoomsättning: KSEK 4 882 (KSEK 3 509)

  •  Resultatet efter finansiella poster: KSEK - 112 (KSEK 38)* 

(Resultatet för andra kvartalet innehåller engångsposter om cirka -200 Ksek hänförliga till rekrytering och specifika kundrelaterade projekt)

  •  Resultatet per aktie: SEK - 0,01 (SEK 0,004)

* Beräknat på 9 577 366 aktier

VD har ordet

Jojka fortsätter att utvecklas i linje med bolagets högt ställda mål. Omsättningen för de två första kvartalen uppgick till 10,4 Msek att jämföras med 6,6 Msek för motsvarande period 2017, dvs. en ökning med 57%. För Q2 isolerat ligger vi på 4,9 Msek mot 3,5 Msek för motsvarande period förra året, dvs. en ökning med 40%. Omsättningsökningen är en kombination av såväl ökade fast intäkter som fortsatt positiv volymtillväxt. Volymtillväxten under året är 47%.

Rörelseresultatet före avskrivningar för de två första kvartalen ligger på 247 Ksek och resultatet efter avskrivningar på -47 Ksek, att jämföras med 64 Ksek samt -52 Ksek motsvarande period föregående år. Noteras bör att årets resultat påverkas negativt med cirka 200 Ksek av engångskostnader för rekrytering och specifika kundrelaterade projekt.

Försäljningsmässigt har första halvåret varit i linje med förväntan. Vi har under våren tagit in nya bolag inom flera segment där vi sedan tidigare är starka, såsom online gambling och e-handel. Vi har även tagit kunder inom vårdsektorn och restaurangverksamhet vilket breddar vår kundbas ytterligare och skapar nya affärsmöjligheter. Sammanlagt ordervärde för dessa nya uppdrag uppskattas till 5,1 Msek vid fullt utnyttjande.

Den positiva utvecklingen har gjort att vi under våren påbörjade en omfattande rekryteringsprocess vilken ledde till att vi anställde två nya säljare. Våra nya säljare kommer förstärka säljavdelningen och ha fokus på små och medelstora företag. Detta är strategiskt viktigt för bolaget eftersom detta ger oss möjligheten att bredda kundbasen ytterligare och på så sätt skapa bättre förutsättningar för ökad lönsamhet.

Under våren har vi också arbetat intensivt med att ta fram planen för den fortsatta utvecklingen av vår plattform. Vi har tidigare kommunicerat samarbetet med Granditude som kommer utveckla våra nya funktionaliteter. Första fasen är att utveckla en ny statistik modul som analyserar exakta värdet av skickade sms. Den andra fasen är utveckling av en ny import och segmenteringsmodul som snabbt och enkelt överför urvalet av kunddata från kundens system till Jojkas plattform. Målet är att ha dessa nya funktioner klara och lanserade under oktober månad. Jojka räknar med att investera upp till 500 Ksek för detta utvecklingsarbete.

Vad gäller den nya import och segmenteringsmodulen så kommer ökat fokus att läggas på denna under hösten för att integrera den mot andra e-handelsplattformar och CRM system. Dessa integrationer kommer medföra att betydligt fler företag på ett smidigt sätt får tillgång till Jojkas plattform samt att våra kunder kommer kunna använda Jojkas tjänster mer integrerat i sina marknadsföringsprocesser.

Jag ser framemot en intensiv höst med mer kraft i säljavdelningen, spännande utvecklingsprojekt med efterföljande produktlanseringar samt som vanligt en intensiv period vad gäller handel med Blackfriday som höjdpunkt för e-handelbranschen. Jojka kommer vara väl rustade för att kapitalisera på dessa möjligheter.

Till sist vill jag önska kunder och aktieägare en trevlig och stärkande sommar!

Fredrik Dalebrant, VD

Jojka Communications AB

Väsentliga händelser under perioden

  •  Fredrik Dalebrant är ny VD på Jojka
  •  Rutger Lindqvist har iklätt sig en mer strategisk säljande roll för att kapitalisera på de affärsmöjligheter som bolaget identifierat
  •  Carl Ekerling är ny Styrelseordförande i Jojka
  •  Jojka har anställt två nya säljare
  •  Bolagstämma har hållits

Väsentliga händelser efter perioden utgång

  •  Samarbetsavtal tecknat med Granditude för utveckling av statistik och importfunktionalitet
  •  Synoptik har tecknat avtal med Jojka

 Kommande finansiella rapporter
Delårsrapport Q3                                     2018-10-26

Bokslutskommuniké 2018                      2019-02-20

 För ytterligare information

VD Fredrik Dalebrant, mail fredrik.dalebrant@jojka.com



Läs mer hos Cision
Läs mer om Jojka Communications AB