Hearing med Per-Olof Hartelius, VD Hartelex AB, är avslutad

Nu är hearingen avslutad. Det kan finnas obesvarade frågor. Vi beklagar att det inte fanns tid att besvara alla.



Per Olof Hartelius: Hearingen avslutas härmed. Tack för visat intresse och vill ni veta mer så ring eller maila frågor. Se hemsidan www.hartelex.se. Välkomna som aktieägare i ett lönsamt företag!

Per Olof Hartelius: Tack för din medverkan! (2010-03-04 11:42)
två blåa: tack för svaren och lycka till! (2010-03-04 11:41:16)

Per Olof Hartelius: Hej igen Niklas. I kapitalet från nyemissionen ingår fortsatt projektledning under 2010, så svaret på din fråga är ja. (2010-03-04 11:41)
Niklas: Kommer alltså en fulltecknad emission göra att pengarna räcka längre än tillde 4-5 visningsbussar som ni ska ta fram? (2010-03-04 11:33:47)

Per Olof Hartelius: Hej igen "två blåa". Vi har så sakta börjat headhunta en ersättare för mig. I och för sig tänker jag fortsätta till 65 år (är född -48). Har ingen avsikt att gå tidigare men jag tror att den nye VD:n behöver minst två års parallellkörning med mig innan han börjar dra. Kraven är lite speciella: vi vill ha en rysktalande tekniker med internationell erfarenhet av handel med tunga fordon. (2010-03-04 11:39)
två blåa: Hur ser du på successionen i bolaget, dvs. hur länge räknar du själv med att finnas kvar aktiv i bolaget och vilka möjligheter ser du att rekrytera ersättare? (2010-03-04 11:32:13)

Per Olof Hartelius: Hej Niklas. Under 2009 kollapsade den ryska bussmarknaden. Räntan för rubel steg kraftigt och det gjordes mycket få avslut på långfärdsbussar. Vi valde i det läget att ligga lågt och avvakta att marknaden kom tillbaka. Idag är efterfrågan bar framför allt som ett resultat av att ryska myndigheter kräver en förnyelse av bussparken. Idag är det rätt läge att introducera vår buss! (2010-03-04 11:34)
Niklas: Varför har ni inte kommit igång tidigare med produktionen? (2010-03-04 11:18:47)

Per Olof Hartelius: Hej "två blåa". Värderingen efter emissionen är ca 40 M SEK. Kan verka mycket men de imateriella värden vi har i form av ryskt typgodkännande, produktionsklar monteringsklar fabrik, utbildad personal, långsiktiga avtal med Scania och Comil motiverar detta värde. (2010-03-04 11:30)
två blåa: Hej Per Olof. Hur ser du på den värdering av bolaget som nyemissionen innebär, dvs. ca 50M SEK? (2010-03-04 11:25:49)

Per Olof Hartelius: Våra betalningsvillkor till vår årerförsäljare (och hans till slutkunden) är ganska hårda. 25% vid order, 50% 8 veckor före leverans och 25% vid leverans. Dessa villkor speglar de betalningsvillkor vi har mot våra underleverantörer. I den takt vi får bättre villkor kommer villkoren mot ÅF att bli lindrigare. Vi kommer dock inte att släppa på kravet på 25% vid order. (2010-03-04 11:26)
Niklas: Hur ska ni kassaflödesmässigt klara av att leverera 50 bussar? (2010-03-04 11:19:50)

Per Olof Hartelius: 200 bussar motsvarar ca ett och ett halvt års produktion och en bruttovinst på ca 80 miljoner SEK. Vi kommer dock alltid att se till att det finns "hål" i planeringen för att bygga bussar till nya kunder. (2010-03-04 11:22)
Sonny: LOI på 200 bussar. Vad innebär det i lönsamhet för bolaget om det föllföljs med order/leverans? (2010-03-04 11:12:51)

Per Olof Hartelius: Nej, vi är den enda busstillverkaren med dessa förmånliga villkor. Däremot finns det några personbilsproducenter i Kaliningrad med motsvarande villkor, bl a BMW, KIA och Hummer. (2010-03-04 11:19)
Niklas: Finns det andra busstillverkare från väst som bygger bussar i ryssland och får tullfrihet? (2010-03-04 11:12:26)

Per Olof Hartelius: Hej Martin, vi räknar med att klara oss året ut utan att göra någon affär alls. men med de kontrakt vi förhandlar för närvarande (20 st till Gazprom) klarar vi oss flera år. Prognosen för 2010 ligger på 50 bussar och när de är levererade har vi rörelsekapital för flera år. Tyoiskt för oss är att våra "tomgångskostnader" är låga. (2010-03-04 11:17)
Martin V: Hur länge klarar ni er på emissionpengarna, förutsatt att den blir fulltecknad? (2010-03-04 10:54:22)

Per Olof Hartelius: Hej Gunnar. Bussarna rullar på egna hjul genom Litauen och Vitryssland. Tar ca två dygn. (2010-03-04 11:12)
Gunnar Hedmark: Hur transporteras era bussar till marknaden i Moskvaområdet? (2010-03-03 15:05:27)

Per Olof Hartelius: Comill tillverkar ca 2500 karosser per år. De är därmed nr 3 i Brasilien. De levererar karosser till bl a Volvo, MAN, Volkswagen, mfl. (2010-03-04 11:11)
Niklas: Hur stort är Comill? Levererar de karosser till andra busstillverkare? (2010-03-04 11:07:52)

Per Olof Hartelius: Hej Bo, Vi har rätt att importera tullfritt till Kaliningrad tom 2016. Därefter skall avtalet omförhandlas, vilket kan innebära en stegvis avtrappning av villkoren. (2010-03-04 11:10)
Bo Larsson: Hur länge har ni rätt att ta in era kompnenter till Kaliningrad utan att betala importtull? (2010-03-04 10:17:28)

Per Olof Hartelius: Hej Bertil. Frågan borde ställas till Volvo Bussar. Vi vet att de drog sig ur den ryska marknaden under 2005, framför allt beroende på att de hade små försäljningsvolymer. Det lär finnas planer på att gå in igen via en kinesisk karossör och Volvos chassi. (2010-03-04 11:08)
Bertil J: Varför kopierar inte Volvo ert koncept? (2010-03-03 15:02:23)

Per Olof Hartelius: Hej Karl. Karossen har anpassats till ryska förhållanden genom en stark tilläggsisolering och dubbelglas i alla fönster. Dessutom en kraftig förvärmare, som gör att bussen är uppvärmd på morgonen, när den ska tas i trafik. (2010-03-04 11:07)
karl b: Hej. Hur har ni anpassat karossen från Brasilien till den ryska vintern? (2010-03-04 10:55:34)

Per Olof Hartelius: Hej Märta. Brasilien är det enda land i världen, vad vi vet, som kan leverera kompletta busskarosser till vår fabrik. Det innebär att vi får toppkvalitet från fabriken och helt inredda karosser med stolar, gardiner, mattor etc på plats. (2010-03-04 11:06)
Märta Steneby: Ni köper era karosser från Brasilien. Varför det? (2010-03-03 15:09:20)

Per Olof Hartelius: Hej Sergei. Scania i St Petersburg tillverkar framför allt stadsbussar, som är ett halt annat segment av buss. (2010-03-04 11:05)
Sergei: Scania har en egen bussfabrik i St Petersburg. Konkurrerar ni inte med Scania? (2010-03-03 15:07:02)

Per Olof Hartelius: Hej Martin. All produktutveckling av kaross och anpassning till förändringar i Scanias chassi sker i Brasilien. Vår karossleverantör Comil samarbetar med Scania sedan många år. Det innebär att vi alltid får senaste versionen av bussen till vår fabrik. (2010-03-04 11:05)
Martin V: Utveckar ni något själva eller köper ni in kaross och chassi och moterar bara ihop dessa delar? (2010-03-04 10:43:18)

Per Olof Hartelius: Gunnar H. Ryskt typgodkännande utfärdas av ett testinstitut och innebär att bussen uppfyller samtliga EU:s krav samt de ryska GOST Standard-kraven. Vår buss har ryskt typgodkännande. (2010-03-04 11:04)
Gunnar H: Vad innebär ryskt typgodkännande? (2010-03-04 10:19:15)

Per Olof Hartelius: Hej Jan-Erik. Servicen är en av de viktigaste verksamheterna för att lyckas med en ny buss på marknaden. Scania tar hand om allt som har med bussens chassi att göra. De har ett väl utbyggt servicenät. Karossen servas via vår återförsäljare i Moskva. De har reservdelar och serviceverkstad för våra bussar. Hela bussen täcks av ett års garanti utan milbegränsning. (2010-03-04 11:03)
Jan-Erik Svensson: Hej, hur fungerar servicen på era bussar i Ryssland? (2010-03-03 15:00:39)

Per Olof Hartelius: Hej och välkomna till denna Hearing. Tänk på att ni måste vara inloggade som deltagare om man skall kunna ställa frågor under hearingen.