Hearing med Anders Nilsson, vd i Lunchexpress, hölls tisdagen den 2 mars klockan 11:00 – 11.45.
Nedan ser du vad som som diskuterades i omvänd ordning


Anders Nilsson: Tack för visat intresse för denna hearing. Har ni fler frågor går det bra att kontakta mig på mail eller telefon.
mvh Anders Nilsson
Anders.Nilsson@lunchexpress.se
0703132630.

Hearingen avslutas nu.


Anders Nilsson: Hej Hasa! Vår ägarandel kommer att minska, mer om de detaljerna hitter du i vårt memorandum. (2010-03-02 11:43)
Hasa: Hur kommer ledningens ägarandel se ut efter emissionen? (2010-03-02 11:32:35)

Anders Nilsson: Den största utmaningen för oss blir etableringen av vårt nya franchisingsystem. Det skall bli enormt givande att utveckla våra nya ambassadörer och säljare. (2010-03-02 11:42)
Niklas: Vad blir er största utmaning de kommande åren? (2010-03-02 11:41:04)

Anders Nilsson: Hej igen Niklas! Hållbarheten är ca 2-3 veckor beroende på leveransen (2010-03-02 11:41)
Niklas: Hur lång är hållbarhetstiden på maten generellt? (2010-03-02 11:37:33)

Anders Nilsson: Hej Niklas! Vi håller just nu vår prognos på ca 22 mkr i omsättning med befintliga affärer för 2010 (2010-03-02 11:40)
Niklas: Vad är prognosen för 2010 (2010-03-02 11:34:17)

Anders Nilsson: Hej Hasa! Vi i styrelsen och ledningen har ca 85% idag (2010-03-02 11:31)
Hasa: Hur stort aktieinnehav har ledning och styrelse? (2010-03-02 11:22:31)

Anders Nilsson: Hej Andreas! Det är försvarbart då fastighetsägaren tagit denna investering och det minskar våra sopkostnader. Sen anser jag det moraliskt fel att bränna fullgod mat. (2010-03-02 11:30)
Andreas: Är biogasen ekonomiskt försvarbar, eller är det "bara" en miljögrej? (2010-03-02 11:29:31)

Anders Nilsson: Hej Andreas Bägge nivåerna räcker för att göra den utvecklingen på marknaden i Gbg som står på tur de närmsta två åren. Då det gäller Stockholm blir vi mer beroende av att det fulltecknas (2010-03-02 11:29)
Andreas: Hur länge räcker emissionspengarna om ni får fulltecknat? Och hur länge räcker de om ni bara får lägsta nivån tecknat? (2010-03-02 11:24:11)

Anders Nilsson: Hej Fredrik! Min egna bakgrund är från utveckling av CRM system. Jag har där lagt mycket tid för att finna ett optimalt system för att enkelt se och beställa varor on-line vilket de flesta av våra kunder gör. I nästa version kommer även våra leverantörer vara uppkopplade on-line för att automatiskt kunna fylla på vårt skafferi. (2010-03-02 11:27)
Fredrik: Kan du berätta mer om det unika logistiksystemet? (2010-03-02 11:22:00)

Anders Nilsson: Hej Andreas! Jag har tidigare svarat på portioner. Då det gäller maten som inte blir såld så är det kundens ansvar vi har ingen returrätt förrutom vi nyetablering. Allt svinn från vår produktion återvinner vi till biogas (2010-03-02 11:25)
Andreas: Hur hanterar ni den mat som inte säljs innan bäst före datum, går den tillbaka till er? (2010-03-02 11:19:29)

Anders Nilsson: Hej TCB ! Om vi vill kan vi matcha riktigt låga priser. Det viktioga för oss är att vi tar dom affärer som är bra för oss på kort och lång sikt. (2010-03-02 11:23)
TCB: Kommer ni att jobba hårt för ett fortsatt kontrakt med Göeborgs kommun och andra kommuner? Enligt uppgift går dessa upphandlingar mcket hårt på priset. Har ni möjlighet att matcha riktigt låga priser? (2010-03-02 11:17:45)

Anders Nilsson: Hej Johan! Idag ligger vi på ca 12.000 portioner i veckan då vi just nu omsätter knappt 2 mkr i månaden. Butiken i Nordstan säljer ca 1.200 portioner i veckan och restaurangen ca 1.500 portioner förnärvarande. (2010-03-02 11:22)
Johan: 15000 portioner i veckan borde vara en dryg tredubbling av dagens omsättning om man gör ett snabbt överslag? Hur många portioner i veckan säljer ni på ett ungefär i er butik i göteborg och hur mycket av omsättningen kommer från lunchrestaurangen i mölndal? (2010-03-02 11:13:47)

Anders Nilsson: Hej TCB! Vi kommer lyckas därför vi kontrollerar hela flödet från råvara till färdiglevererad måltid. Vi har ett unikt logistiksystem som är en avgörande faktor för minimalt svinn och effektiv produktion. (2010-03-02 11:20)
TCB: Varför kommer ni att lyckas? Det är ju trots allt många som inte gjort det! (2010-03-02 11:09:17)

Anders Nilsson: Hej Daniel! Med hjälp av Leif Mannerström och andra mästerkockar har vi hela tiden en kvalitetskontroll över vår produktion som vi aldrig får tumma på. Det är därför som vi även avser bygga en produktionsanläggning för varje marknadsområde. För att hålla skalan mot kvaliten. (2010-03-02 11:18)
Daniel R: Hur ska ni kunna växa och ändå behålla kvalitén på maten? Blir det inte industriellt a ala findus till slut? (2010-03-02 09:18:43)

Anders Nilsson: Hej Katarina igen! Att växa som vi idag gör med 50% är ingen större svårighet då vi kommer från en låg nivå och har rimliga marknadsmål. För vår anläggning i Gbg behöver vi totalt 6.000 kunder som får våra måltider regelbundet detta på hela den västsvanska marknaden. Att nå en omsättning i Norden på 600 mkr betraktar jag som fullt rimligt på ca 10 år. (2010-03-02 11:15)
Katarina: Är det rimligt med en tillväxt på 50%? Varifrån ska alla nya kunder komma? (2010-03-02 09:14:34)

Anders Nilsson: Hej Katarina! Responsen från våra kunder är det som hela tiden driver oss. Vi anser att vi har en bra dialog och försöker uteckla vår kvalité både i produkt och med service hela tiden. Vi får ideligen mkt goda kommentarer om vår matkvalité (2010-03-02 11:13)
Katarina: Vad har ni fått för respons från kunderna? (2010-03-02 09:08:44)

Anders Nilsson: Hej Nisse! 15 % av årets omsättning är ett avtal med Göteborgskommun som antagligen upphör i maj. Om det inte är så att man vill ge oss vidare uppdrag, men det har vi inte tagit med i budget. mvh Andrs (2010-03-02 11:11)
Nisse: Det går rykten om att halva omsättningen kommer från ett avtal med Göteborgs kommun som är på väg att sägas upp inom kort. Kommentar? (2010-03-01 14:16:55)

Anders Nilsson: Hej Niklas igen! Vi kommer inte behöva mer kapital för att tjäna pengar utifrån nuvarande produktionsanläggning i Göteborg. Dock kan det ev kräva kapital vid en ny anläggning i Stockholom. Vi en volym på ca 15.000 portioner i veckan tjänar vi pengar med nuvarande organisation och marknadssatsning dvs ca 3.00 portioner till. Den frysta marknaden är ett komplement Främsta förebilderna är IKEA och H&M men i vår bransch tycker jag Max gör ett bra arbete. Då det gäller distribution av färdiga måltider har jag inga förebilder, jag ser oss som unika med vårt koncept. (2010-03-02 11:09)
Niklas Eriksson: -Vid en snabb branschanalys verkar det inte finnas något bolag (förutom ett eller två) som tjänar pengar. Vad är det som gör att ni kommer lyckas? Långsiktighet - hur mycket ytterligare kapital kommer behövas innan ni når plussiffror? Vid vilken volymnivå når ni plus?Hur har ni kommit fram till omsättningssiffrorna på marknaderna Öresund, Gbg, Oslo och Sthlm? Hur ser du på den frysta marknaden, hot eller möjlighet? (2010-03-01 10:14:25)

Anders Nilsson: Hej Niklas! Vårt långsiktiga värde ligger i vår matkvalité - Mästerkockarnas egna val samt vår egna distribution. Vi kommer driva marknaden genom flera kanaler av egen distribution. (2010-03-02 11:04)
Niklas Eriksson: -Vad är det i Lunchexpress affärside som är är det långsiktiga aktieägarvärdet? Vad gör er unika mot alla andra företag inom Catering/Take Away? -Hur har ni tänkt att driva marknaden framåt - att det idag finns en tillväxt innebär ju bara att man kortsiktigt följer med marknaden. Hur ser er plan ut för att utveckla den? -Hur ser er plan ut för varumärket? (2010-03-01 10:14:19)

Anders Nilsson: Hej och välkomna till denna Hearing. Tänk på att ni måste vara inloggade som deltagare om man skall kunna ställa frågor under hearingen.