Mer från bolag Publicerat: 2017-11-16 17:28:00

Storytel AB: Storytel prisas som Årets svenska affärsmodell

Idag blev det klart att Storytel vinner priset Årets affärsmodell, ett pris som delas ut av konsultföretaget Cordial i samarbete med Affärsvärlden och talangnätverket Nova. 

Juryns motivering: 

Vinnaren har snabbt tagit en stark position på en i grunden mycket mogen marknad och har i dag en halv miljon betalande prenumeranter. Produkten utgörs av en digital plattform som ger kunderna tillgång till ett fantastiskt utbud av kunskap och underhållning i ett format som snabbt vunnit mångas hjärta - och öron.

Med en ät så mycket du vill-modell, innehåll på flera språk och en positiv användarupplevelse har vinnaren banat väg för ett breddat sätt att ta till sig litteratur. Genom nytänkande och med en förståelse för kundernas behov har de lyckats med det många trodde var omöjligt. Årets svenska affärsmodell har på ett övertygande sätt och med stor ambition visat att gammal inte alls är äldst.

- Det är väldigt hedrande och roligt att vi uppmärksammas på det här sättet, säger Jonas Tellander, VD för Storytel. Det sker ett teknikskifte i bokbranschen. I princip står ljudstreamingtjänster för tillväxten i branschen medan resten av marknaden sjunker något.

I dag finns Storytel i Norden, Holland, Polen, Ryssland och Spanien, men ambitionen är att komma ut i fler länder och växa med 40 procent per år. 

- Det är, och har varit, en utmaning är att få med sig bokbranschen. I Sverige är vi hemma, men i andra länder kommer vi med något helt nytt fortfarande, där är man van att sälja fysiska böcker, vi har en helt annan modell.

När Storytel går in i ett nytt land kikar de på huruvida Spotify och Netflix är etablerade. 

- Ofta banar de väg för den här typen av tjänster. Det gäller att förstå att man inte köper någonting, utan att man abonnerar, säger Jonas Tellander.

För mer information, kontakta: 

Jonas Tellander, VD och grundare, tel: 070-261 61 36  

Storytel AB

Storytelkoncernen består av två delar, Streaming och Print Publishing. Inom affärsområdet Streaming erbjuds en abonnemangstjänst för ljudböcker och e-böcker under varumärkena Storytel och Mofibo, i dagsläget i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Nederländerna, Polen, Ryssland, Spanien, Indien, Förenade Arabemiraten och Turkiet. I affärsområdet Streaming ingår även ljudboks- och e-boksutgivning som framförallt bedrivs i förlaget Storyside men även under varumärken som Storytel Original, Storytel Dox och Storytel Brief. Inom affärsområdet Print Publishing bedrivs verksamhet i bokförlagen Norstedts, Storytel Publishing och danska förlaget People´s Press, utgivning sker dessutom under varumärkena Rabén & Sjögren och B.Wahlströms. I affärsområdet Print Publishing ingår även Norstedts Kartor.

Box 24167,
104 51 STOCKHOLM
+46 (0)702-61 61 36 http://www.storytel.se